Kalendarium

Niedziela, 2017-07-23

Imieniny: Sławy, Sławosza

Obszar 5: Pozalekcyjne zajęcia sportowe

Pozalekcyjne zajęcia sportowe organizowane w szkole sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi uczniów ich zainteresowań w których realizują swoje pasje i tworzą klimat do odkrywania  talentów.

Sportowe zajęcia pozalekcyjne mają duży wpływ na skuteczną realizację zadań wynikających z rocznego planu pracy szkoły w zakresie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Głównym celem programu działań wychowawczo – opiekuńczych jest zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego- wszechstronny rozwój osobowości uczniów tj. sfery intelektualnej, psychicznej, fizycznej, estetycznej, społecznej, moralnej i duchowej oraz przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu  kulturalnym i społecznym.

Zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowym cieszą się w szkole dużą popularnością To właśnie na tych zajęciach kształtują się czynne zainteresowania sportowe na których uczniowie poszukują tzw. sportu całego życia: siatkówki, piłki nożnej, tańców czy pływania Pomysłodawcą oferty zajęć pozalekcyjnych w naszej szkole były wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci w swych programach uwzględniali swoje „programy” i propozycje zajęć pozalekcyjnych. W ten o to sposób utworzono bądź reaktywowano zajęcia ruchowo-taneczne i projekt Aquapark. To właśnie na tych zajęciach uczniowie aktywnie spędzają czas wolny, wyrabiają sobie dobre nawyki i pozytywne nastawienie do aktywności ruchowej, promują zdrowy styl życia. Wg. J. Drabika cyt. „Regularna aktywność fizyczna jest jednym z istotnych składników zdrowego stylu życia. Bez niej niemożliwa jest jakakolwiek strategia zdrowia, jego utrzymanie i pomnażanie, a u dzieci prawidłowy rozwój”.

 

Zajęcia ruchowo - taneczne

Proponowane przeze mnie zajęcia ruchowo – taneczne są przeznaczone do realizacji w II etapie kształcenia w szkole podstawowej i swym zasięgiem obejmuje uczniów klas 4 - 6 Mają one na celu zaspokojenie potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzeby tworzenia. Są sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu.
Główne założenia polegają na obcowaniu uczniów z muzyką, ruchem, aerobikiem i tańcem. Poprzez taniec, uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała uczą się dzieci nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem. Ruch przy muzyce wzmaga postawę kreatywności, integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania.
Wreszcie zajęcia te są reakcją na potrzeby dzieci, to one w większości decydują o wyborze tańca. Pozwalają grupie zainteresowanych dzieci rozwinąć swoje zainteresowania tańcem, oraz podnoszą poziom jakości pracy szkoły w tym zakresie, uświetniając swymi występami akademie, apele, koncerty charytatywne  i inne uroczystości. Zajęcia te odbywają się głównie w soboty do południa co drugi tydzień, na zmianę z zespołowymi grami sportowymi. Obecnie  pracujemy nad układem miks trochę rockendrola, samby oraz polki westernowej, by móc wystąpić w koncercie charytatywnym na rzecz pogorzelców z  naszej szkoły. Uczestnictwo w tego rodzaju zajęciach, to nie tylko rozrywka, ale również sposób na stres, dobre samopoczucie, radość, odprężenie umysłu, relaks i równocześnie aktywna forma spędzania wolnego czasu. Wobec tylu pozytywnych oddziaływań tańca i muzyki na kształtowanie młodego człowieka, uważam za zasadne realizowanie tych zajęć. 

 

Projekt „Aquapark”

Projekt Aquapark zrodził się z potrzeb uczniów podczas kampanii wyborczej do RSU. Jest on także odzwierciedleniem mojej wizji, niespełnionych oczekiwań w celu uzyskania karty pływackiej w szkole podstawowej tak jak uzyskuje się kartę rowerową. Oczekiwania te, to przede wszystkim bezpieczeństwo i umiejętność pływania, w imię dobrze pojętej troski o zdrowie dzieci. Mówiąc o bezpieczeństwie, mam na myśli coroczne utonięcia osób, zwłaszcza młodych. Główną przyczyną jest brak umiejętności pływania i zachowania się nad wodą. Zatem warto nauczyć się pływać po to, aby nie narażać swojego życia, a może i nawet udzielić pomocy tonącemu. Przystępując do tego projektu od grudnia 2013r  dokonano podziału na wszystkie etapy nauczania, by każdy uczeń przynajmniej jeden raz na 6 miesięcy ( do końca roku szkolnego)mógł skorzystać z basenu pod warunkiem, że ma wolę, chęci i dobry nastrój i potrzebę. W każdym miesiącu są inni gospodarze, opiekunowie i rodzice, którzy zawiązują grupę 15- osobową. Poszczególna grupa jest rozpoznawalna, ponieważ dla bezpieczeństwa oznaczona jest kolorowymi czepkami: srebrnymi, złotymi i niebieskimi. Pierwsza kolejka odbyła się dnia 14.12.2013r z klasami 3 oraz 5a. Kolejne wyjazdy II i III kolejki odbyły się w dniach 25.01.2014 oraz 01.03.2014r. „Gospodarzami” w II turze były dzieci z klasy 2 oraz klasa 4b, a w III - klasa 1 i 5b. W tym projekcie transport finansuje Rada Rodziców, natomiast  rodzic pobyt dziecka na basenie. Kolejny termin na czwartą kolejkę to 29.03.2014, którego gospodarzami są klasa 6b i 1 z Rudnicza ( oddział zamiejscowy ).

Pobyt w Aguaparku jest dla dzieci miłym, niecodziennym przeżyciem, wyzwalającym radość i uśmiech na twarzy. Swobodne zabawy w wodzie, podstawowa nauka pływania ( w małych grupach, pod moim kierunkiem), zjazdy na rurze, hydromasaże, jackuzi, pobyt w strefach odnowy biologicznej – sauny fińskie (suche) i rzymskie (parowe) , stanowią nie lada atrakcje, że trudno się dziwić, iż  radosne dzieciaki nie chcą wychodzić z basenu po dwóch godzinach pobytu. Pobyt na basenie – pływanie – to samo zdrowie, ponieważ aktywny ruch w wodzie zapobiega powstawaniu wielu chorobom cywilizacyjnym, łącznie z deformacją kręgosłupa, depresją czy stresem. Realizacja tego projektu ma doprowadzić do tego, aby jak najwięcej uczniów z naszej szkoły skorzystało z basenu oraz opanowało podstawową umiejętność technik pływackich.

 

Zespołowe gry sportowe

Korzystając z  dobrych warunków szkoły staram się stwarzać jak najlepsze warunki do rozwijania czynnych zainteresowań sportowych młodzieży. Oprócz  w/w form organizuję również uczniom zajęcia o charakterze treningowym z zakresu piłki nożnej i siatkówkowej oraz zajęcia typowo rekreacyjne np. tenis stołowy, czy badminton.

Odbywają się one na przemian z tańcami co drugi tydzień i są niezwykle lubiane przez uczniów, zwłaszcza, że każdy chłopak piłkę „ kopie” i nie widzi świata poza piłką nożną, a każda dziewczynka piłkę „serwuje i odbija”. Każda z form aktywności uczniów jest istotna i ważna, pełni rolę wychowawczą w działalności szkoły. Najbardziej jednak pożądaną formą przez uczniów jest udział w zawodach i turniejach sportowych w konfrontacjach z przeciwnikiem w bezpośrednim spotkaniu. A tych nie brakuje, organizując je u siebie lub wyjeżdżając poza szkołę w różnych dyscyplinach i grach zespołowych. Obecnie jesteśmy na etapie awansu wojewódzkiego w Tymbarku Cup 2014 w U-12. Szerzej ten zakres pozalekcyjnej aktywności omówiłam w obszarze 2, która łączy się w swoich koncepcjach i projektach w tych obszarach.

 

Turniej siatkarski singli i dwójek

Siatkarsko powitaliśmy wiosnę w dniu 21.03.2014. turniejem małych gier: singli i dwójek.  Turniej ten był finalnym punktem  wielu atrakcji w dzisiejszym dniu. Klasy czwarte i piąte reprezentowały najlepsze drużyny wyłonione wcześniej z rozgrywek klasowych w kategorii chłopców i dziewcząt. Drużynę w singlach stanowili po dwóch zawodników z klas 4 chłopców i dziewczynek, a w dwójkach drużynę stanowiły dwie pary . System gry w singlach przedstawia się następująco: w pierwszym secie gra pierwszy zawodnik, w drugim drugi, w trzecim przy stanie 1: 1 w tiebreku zawodnicy sami decydują, który z nich ma grać. Taki sam system obowiązuje w dwójkach, tj. pierwszy set gra pierwsza dwójka, drugi druga dwójka. W przypadku remisu w setach rozgrywamy trzeci set tiebrekiem. Gramy do dwóch wygranych setów do 15, tiebrek do 8.  Sędziami bezpośrednich spotkań byli uczniowie klasy 6a Amanda Chrzempa i Eryk Dębowski. Klasyfikacja końcowa przedstawia się następująco. W kategorii singli dziewcząt para: Nikola Chrzempa i  Wiktoria Konwińska z 4a zwyciężyły z parą Julią Kliszewską i Zuzanną Ślęzak z 4b wygrywając w tiebreku  2:1. W singlach chłopców para z 4a Jakub Felsman i Dawid Pawlik pokonali w dwóch setach kolegów z klasy 4b Miłosza Ślesińskiego i Macieja Szudrowicza. W kategorii klas piątych chłopców: Mikołaj Makowiecki i Janusz Karowski oraz Dawid Kus i Radek Zdanowski pokonali drużynę z 5b w składzie: Maciej Lik i Eryk Jasiński oraz Fabian Krenke i Kamil Nawrocki 2:0. Dziewczynki z klasy 5a pokonały drużynę dziewcząt z 5b w tiebreku 2:1. Są to Eryka Urbańska i Martyna Galuba oraz Agnieszka Ernst i Kinga Grabowska, a pokonane zawodniczki – faworytki Martyna Nawrocka i Martyna Ciesielska oraz Amelia Perek i Oliwia Majewska. Turniej rozgrywaliśmy na świeżym powietrzu na Orliku. Niestety wiatr pogorszył nam jakość widowiska, ale radość małych gier, pozytywne emocje, by zwyciężył ruch , zabawa i aktywność sportowa, pozwala nam traktować turniej jako festiwal spotkań, doświadczeń i przyjaźni.

 

Autor: EK

Galeria

Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie
Powiększ zdjęcie