Szkoła Podstawowa im. S. Staszica

Szkoła Podstawowa im. S. Staszica

62-113 Żelice, Żelice 14a
tel. 67 26 16 887

E-mail: sekretariat@spzelice.szkolnastrona.pl

Obszar 5: Pozalekcyjne zajęcia sportowe

Pozalekcyjne zajęcia sportowe organizowane w szkole sprzyjają wszechstronnemu rozwojowi uczniów ich zainteresowań w których realizują swoje pasje i tworzą klimat do odkrywania  talentów.

Sportowe zajęcia pozalekcyjne mają duży wpływ na skuteczną realizację zadań wynikających z rocznego planu pracy szkoły w zakresie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Głównym celem programu działań wychowawczo – opiekuńczych jest zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego- wszechstronny rozwój osobowości uczniów tj. sfery intelektualnej, psychicznej, fizycznej, estetycznej, społecznej, moralnej i duchowej oraz przygotowanie uczniów do uczestniczenia w życiu  kulturalnym i społecznym.

Zajęcia pozalekcyjne o charakterze sportowym cieszą się w szkole dużą popularnością To właśnie na tych zajęciach kształtują się czynne zainteresowania sportowe na których uczniowie poszukują tzw. sportu całego życia: siatkówki, piłki nożnej, tańców czy pływania Pomysłodawcą oferty zajęć pozalekcyjnych w naszej szkole były wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego. Kandydaci w swych programach uwzględniali swoje „programy” i propozycje zajęć pozalekcyjnych. W ten o to sposób utworzono bądź reaktywowano zajęcia ruchowo-taneczne i projekt Aquapark. To właśnie na tych zajęciach uczniowie aktywnie spędzają czas wolny, wyrabiają sobie dobre nawyki i pozytywne nastawienie do aktywności ruchowej, promują zdrowy styl życia. Wg. J. Drabika cyt. „Regularna aktywność fizyczna jest jednym z istotnych składników zdrowego stylu życia. Bez niej niemożliwa jest jakakolwiek strategia zdrowia, jego utrzymanie i pomnażanie, a u dzieci prawidłowy rozwój”.

 

Zajęcia ruchowo - taneczne

Proponowane przeze mnie zajęcia ruchowo – taneczne są przeznaczone do realizacji w II etapie kształcenia w szkole podstawowej i swym zasięgiem obejmuje uczniów klas 4 - 6 Mają one na celu zaspokojenie potrzeby ruchu, odprężenia, ekspresji i potrzeby tworzenia. Są sposobem na aktywną formę spędzenia wolnego czasu.
Główne założenia polegają na obcowaniu uczniów z muzyką, ruchem, aerobikiem i tańcem. Poprzez taniec, uczeń wyrabia w sobie poczucie rytmu, słuchu, swobodę i płynność ruchów. Uzyskuje elastyczność i harmonijność ruchową. Elementy tańca i układy choreograficzne przyczyniają się do umiejętności i łatwości obcowania w towarzystwie. Przez ruch ciała uczą się dzieci nawiązywać kontakt z otaczającym nas światem. Ruch przy muzyce wzmaga postawę kreatywności, integruje człowieka wewnętrznie i otwiera na twórcze poszukiwania.
Wreszcie zajęcia te są reakcją na potrzeby dzieci, to one w większości decydują o wyborze tańca. Pozwalają grupie zainteresowanych dzieci rozwinąć swoje zainteresowania tańcem, oraz podnoszą poziom jakości pracy szkoły w tym zakresie, uświetniając swymi występami akademie, apele, koncerty charytatywne  i inne uroczystości. Zajęcia te odbywają się głównie w soboty do południa co drugi tydzień, na zmianę z zespołowymi grami sportowymi. Obecnie  pracujemy nad układem miks trochę rockendrola, samby oraz polki westernowej, by móc wystąpić w koncercie charytatywnym na rzecz pogorzelców z  naszej szkoły. Uczestnictwo w tego rodzaju zajęciach, to nie tylko rozrywka, ale również sposób na stres, dobre samopoczucie, radość, odprężenie umysłu, relaks i równocześnie aktywna forma spędzania wolnego czasu. Wobec tylu pozytywnych oddziaływań tańca i muzyki na kształtowanie młodego człowieka, uważam za zasadne realizowanie tych zajęć. 

 

Projekt „Aquapark”

Projekt Aquapark zrodził się z potrzeb uczniów podczas kampanii wyborczej do RSU. Jest on także odzwierciedleniem mojej wizji, niespełnionych oczekiwań w celu uzyskania karty pływackiej w szkole podstawowej tak jak uzyskuje się kartę rowerową. Oczekiwania te, to przede wszystkim bezpieczeństwo i umiejętność pływania, w imię dobrze pojętej troski o zdrowie dzieci. Mówiąc o bezpieczeństwie, mam na myśli coroczne utonięcia osób, zwłaszcza młodych. Główną przyczyną jest brak umiejętności pływania i zachowania się nad wodą. Zatem warto nauczyć się pływać po to, aby nie narażać swojego życia, a może i nawet udzielić pomocy tonącemu. Przystępując do tego projektu od grudnia 2013r  dokonano podziału na wszystkie etapy nauczania, by każdy uczeń przynajmniej jeden raz na 6 miesięcy ( do końca roku szkolnego)mógł skorzystać z basenu pod warunkiem, że ma wolę, chęci i dobry nastrój i potrzebę. W każdym miesiącu są inni gospodarze, opiekunowie i rodzice, którzy zawiązują grupę 15- osobową. Poszczególna grupa jest rozpoznawalna, ponieważ dla bezpieczeństwa oznaczona jest kolorowymi czepkami: srebrnymi, złotymi i niebieskimi. Pierwsza kolejka odbyła się dnia 14.12.2013r z klasami 3 oraz 5a. Kolejne wyjazdy II i III kolejki odbyły się w dniach 25.01.2014 oraz 01.03.2014r. „Gospodarzami” w II turze były dzieci z klasy 2 oraz klasa 4b, a w III - klasa 1 i 5b. W tym projekcie transport finansuje Rada Rodziców, natomiast  rodzic pobyt dziecka na basenie. Kolejny termin na czwartą kolejkę to 29.03.2014, którego gospodarzami są klasa 6b i 1 z Rudnicza ( oddział zamiejscowy ).

Pobyt w Aguaparku jest dla dzieci miłym, niecodziennym przeżyciem, wyzwalającym radość i uśmiech na twarzy. Swobodne zabawy w wodzie, podstawowa nauka pływania ( w małych grupach, pod moim kierunkiem), zjazdy na rurze, hydromasaże, jackuzi, pobyt w strefach odnowy biologicznej – sauny fińskie (suche) i rzymskie (parowe) , stanowią nie lada atrakcje, że trudno się dziwić, iż  radosne dzieciaki nie chcą wychodzić z basenu po dwóch godzinach pobytu. Pobyt na basenie – pływanie – to samo zdrowie, ponieważ aktywny ruch w wodzie zapobiega powstawaniu wielu chorobom cywilizacyjnym, łącznie z deformacją kręgosłupa, depresją czy stresem. Realizacja tego projektu ma doprowadzić do tego, aby jak najwięcej uczniów z naszej szkoły skorzystało z basenu oraz opanowało podstawową umiejętność technik pływackich.

 

Zespołowe gry sportowe

Korzystając z  dobrych warunków szkoły staram się stwarzać jak najlepsze warunki do rozwijania czynnych zainteresowań sportowych młodzieży. Oprócz  w/w form organizuję również uczniom zajęcia o charakterze treningowym z zakresu piłki nożnej i siatkówkowej oraz zajęcia typowo rekreacyjne np. tenis stołowy, czy badminton.

Odbywają się one na przemian z tańcami co drugi tydzień i są niezwykle lubiane przez uczniów, zwłaszcza, że każdy chłopak piłkę „ kopie” i nie widzi świata poza piłką nożną, a każda dziewczynka piłkę „serwuje i odbija”. Każda z form aktywności uczniów jest istotna i ważna, pełni rolę wychowawczą w działalności szkoły. Najbardziej jednak pożądaną formą przez uczniów jest udział w zawodach i turniejach sportowych w konfrontacjach z przeciwnikiem w bezpośrednim spotkaniu. A tych nie brakuje, organizując je u siebie lub wyjeżdżając poza szkołę w różnych dyscyplinach i grach zespołowych. Obecnie jesteśmy na etapie awansu wojewódzkiego w Tymbarku Cup 2014 w U-12. Szerzej ten zakres pozalekcyjnej aktywności omówiłam w obszarze 2, która łączy się w swoich koncepcjach i projektach w tych obszarach.

 

Turniej siatkarski singli i dwójek

Siatkarsko powitaliśmy wiosnę w dniu 21.03.2014. turniejem małych gier: singli i dwójek.  Turniej ten był finalnym punktem  wielu atrakcji w dzisiejszym dniu. Klasy czwarte i piąte reprezentowały najlepsze drużyny wyłonione wcześniej z rozgrywek klasowych w kategorii chłopców i dziewcząt. Drużynę w singlach stanowili po dwóch zawodników z klas 4 chłopców i dziewczynek, a w dwójkach drużynę stanowiły dwie pary . System gry w singlach przedstawia się następująco: w pierwszym secie gra pierwszy zawodnik, w drugim drugi, w trzecim przy stanie 1: 1 w tiebreku zawodnicy sami decydują, który z nich ma grać. Taki sam system obowiązuje w dwójkach, tj. pierwszy set gra pierwsza dwójka, drugi druga dwójka. W przypadku remisu w setach rozgrywamy trzeci set tiebrekiem. Gramy do dwóch wygranych setów do 15, tiebrek do 8.  Sędziami bezpośrednich spotkań byli uczniowie klasy 6a Amanda Chrzempa i Eryk Dębowski. Klasyfikacja końcowa przedstawia się następująco. W kategorii singli dziewcząt para: Nikola Chrzempa i  Wiktoria Konwińska z 4a zwyciężyły z parą Julią Kliszewską i Zuzanną Ślęzak z 4b wygrywając w tiebreku  2:1. W singlach chłopców para z 4a Jakub Felsman i Dawid Pawlik pokonali w dwóch setach kolegów z klasy 4b Miłosza Ślesińskiego i Macieja Szudrowicza. W kategorii klas piątych chłopców: Mikołaj Makowiecki i Janusz Karowski oraz Dawid Kus i Radek Zdanowski pokonali drużynę z 5b w składzie: Maciej Lik i Eryk Jasiński oraz Fabian Krenke i Kamil Nawrocki 2:0. Dziewczynki z klasy 5a pokonały drużynę dziewcząt z 5b w tiebreku 2:1. Są to Eryka Urbańska i Martyna Galuba oraz Agnieszka Ernst i Kinga Grabowska, a pokonane zawodniczki – faworytki Martyna Nawrocka i Martyna Ciesielska oraz Amelia Perek i Oliwia Majewska. Turniej rozgrywaliśmy na świeżym powietrzu na Orliku. Niestety wiatr pogorszył nam jakość widowiska, ale radość małych gier, pozytywne emocje, by zwyciężył ruch , zabawa i aktywność sportowa, pozwala nam traktować turniej jako festiwal spotkań, doświadczeń i przyjaźni.

 

Autor: EK